Miljöanpassad offentlig upphandling
Sammanfattning: I artikeln behandlas regler och ges tips om vägledning för miljöanpassad offentlig upphandling.

OBS! En ny lagstiftning om offentlig upphandling trädde i kraft den 1 januari 2017.

 

Lagstiftning

Följande lagar och förordningar gäller sedan den 1 januari 2017:

 

Lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU)

 

Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna vid upphandling av vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF)

 

Lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner (LUK)

 

Ovanstående lagar kompletteras av upphandlingsförordningen (2016:1162).

 

Lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet

 

Lag (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster samt förordning (2011:847) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster gäller vid sidan av LOU vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster.

 

Tillkännagivande (2018:34) om tröskelvärden vid offentlig upphandling behandlar tröskelvärden vid upphandling, det vill säga vid vilken summa den upphandlande enheten är skyldig att göra en offentlig upphandling.

 

Se artikeln Lag om offentlig upphandling för en närmare redovisning.

 

 

Standard för hållbar upphandling

I maj 2017 gav SIS ut standarden Hållbar upphandling - Vägledning (ISO 20400:2017, IDT). Dokumentet ger vägledning till organisationer, oberoende av deras verksamhet eller storlek, om integrering av hållbarhet i upphandling som beskrivet i ISO 26000. Det är avsett för intressenter som deltar i eller påverkas av beslut och processer som rör upphandling.

 

För den offentliga sektorn kan standarden till exempel vara av värde vid upphandling av varor och tjänster utanför EU. Se också SIS pressmeddelande Socialt ansvarstagande i standard för hållbar upphandling.

 

 

Miljökrav

LOU innebär inget hinder mot att miljöhänsyn tas vid upphandling, det är tvärtom uttryckligen tillåtet enligt 4 kap 3 §. Här framgår att en upphandlande myndighet bör beakta miljöhänsyn, sociala och arbetsrättsliga hänsyn vid offentlig upphandling om upphandlingens art motiverar detta. Motsvarande regler finns i 4 kap 3 § LUF och 4 kap 3 § LUK.

 

Enligt 9 kap 3§ LOU får myndigheten ange tekniska specifikationer som prestanda- eller funktionskrav och miljöegenskaper kan ingå i dessa krav. Motsvarande regler finns i 9 kap 3§ LUF och i 7 kap 3 § i SFS 2011:1029 för försvarets upphandlingar.

 

Hur långtgående miljökraven kan vara har varit omdiskuterat, exempelvis rörande miljöarbetet hos producenten (miljöledningssystem med mera), transporten vid leverans av varan som upphandlas och om kriterier för miljömärkning kan användas som kriterier vid upphandling.

 

Enligt 9 kap 13 § LOU (och 9 kap 14 § LUF samt 7 kap 7 § SFS 2011:1029) får den upphandlande myndigheten under vissa förutsättningar kräva en viss märkning som bevis för att varan, tjänsten eller byggentreprenaden motsvarar de egenskaper som krävs. Det skulle till exempel kunna röra sig om en miljömärkning som ställer krav på önskade egenskaper.  Enligt 9 kap 14 § LOU (och 9 kap 15 § LUF) ska myndigheten även godta en annan märkning som uppfyller kraven för den angivna märkningen.  Not 1

 

På motsvarande sätt kan krav ställas på att anbudsgivaren tillämpar ett miljöledningssystem med viss funktionalitet men inte att ett visst miljöledningssystem (som ISO 14000) ska användas.  Not 2

 

Enligt 17 kap 1 § LOU (och 16 kap 1 § LUF  samt 7 kap 12 § SFS 2011:1029) får den upphandlande myndigheten också ställa särskilda, miljömässiga, sociala, arbetsrättsliga och andra villkor för hur ett kontrakt ska fullgöras.

 

Enligt 13 kap 3 § LOU (och 13 kap 4 § LUF samt 11 kap 4 § LUK) får en upphandlande myndighet utesluta en leverantör från att delta i en upphandling, bland annat om myndigheten kan visa att leverantören har åsidosatt tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter.

 

En upphandlande myndighet får begära en utredning om en leverantörs tekniska kapacitet bland annat beträffande de miljöskyddsåtgärder leverantören kan komma att vidta vid fullgörandet av kontraktet (15 kap 11 § LOU).

 

Vägledning

Upphandlingsmyndigheten (tidigare Konkurrensverket och Miljöstyrningsrådet) har detaljerade råd om hållbar upphandling på sin hemsida och ger tips om vad den som upphandlar bör tänka på beträffande olika faktorer. Här finns också förslag till kriterier för ett tiotal produktområden och en checklista att beakta vid utarbetande av egna kriterier. Vidare redovisas goda exempel från gjorda upphandlingar med mera.

 

Det går också att beräkna miljövinst (främst klimatpåverkan) genom upphandlingsmyndighetens nyttokalkylatorer för olika produkter som fordon och vitvaror. Dessutom finns det speciella upphandlingskrav för kemikalier och vägledning till juridik och rättspraxis, energieffektiv upphandling och uppföljning av upphandlingar.

 

OBS! att Upphandlingsmyndigheten tagit över Konkurrensverkets (och tidigare Miljöstyrningsrådets) roll som upphandlingsstöd sedan den 1 september 2015.


EU-kommissionen redogör i skriften Att köpa grönt för möjligheterna med miljöanpassad upphandling.

 

Länsstyrelsen i Gävleborg har tagit fram rapporten Omvärldsanalys av miljökrav i offentlig upphandling, Rapport 2014:8, som innehåller goda exempel på miljökrav som ställts i olika offentliga upphandlingar. Rapporten beskriver goda exempel inom upphandling under senare år, och besvarar frågorna; Hur kan miljökrav ställas och vilka hinder och möjligheter finns det när en verksamhet vill ställa miljökrav? Rapporten finns inte längre länkbar på länsstyrelsen hemsida, men kan eventuellt beställas via Länsstyrelsen i Gävleborg.

 

 

Upphandling av bilar och kollektivtrafiktjänster

Lagstiftningen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster ställer krav på att upphandlande myndigheter ska beakta energi- och miljöpåverkan från upphandlade fordon under fordonens hela livstid.

 

Lagstiftningen gäller vid upphandling av:

  • Köp eller leasing av bilar samt
  • Köp av persontransporttjänster som tillhandahålls av ett kollektivtrafikföretag inom ramen för ett avtal om allmän trafik. Undantag görs bland annat för färdtjänst och skolskjutsar.

 

Miljökrav kan antingen anges som tekniska specifikationer (som hänvisar till en standard eller vissa funktions- eller prestationskrav) eller som tilldelningskriterier (miljökriterier).

 

Om tilldelningskriterier väljs ska dessa omräknas till driftskostnad i pengar enligt beskrivningar i förordningen. De miljökriterier som omfattas är:

  • energianvändning
  • utsläpp av koldioxid
  • utsläpp av föroreningar (summa driftskostnad för utsläpp av kväveoxider (NOx), icke-metankolväten (NMHC) och partiklar.

 

Tröskelvärden

Över de så kallade tröskelvärdena ska upphandling ske inom hela EES-området (EU samt Norge, Island, Lichtenstein) med särskilda krav på annonsering i Europeiska Gemenskapernas Officiella Tidning, EGT, med mera och med krav på mycket preciserade anbudsunderlag. Under tröskelvärdena gäller inte krav på europaupphandling, och inte heller lika stränga krav på preciserade anbudsunderlag.

 

Tröskelvärdena är olika för olika slags offentlig upphandling. För kommunal LOU-upphandling är tröskelvärdet 2 096 097 SEK (2018-01-01). Se Nya tröskelvärden från och med den 1 januari 2018 (Upphandlingsmyndigheten).

 

Mer information:

Lag om offentlig upphandling (Kunskapsbanken)

 

Upphandling - Litteratur (Kunskapsbanken)

 

Hållbarhet (Upphandlingsmyndigheten)

 

Miljöhänsyn i offentlig upphandling (pdf), Konkurrensverket, 2009.
Innehåller fördjupad juridisk information om möjligheterna att ställa miljökrav vid offentlig upphandling.

 

Miljöanpassad offentlig upphandling (pdf), Rapport, Naturvårdsverket, 2010.
Utvärdering av regeringens handlingsplan 2007-2010 för miljöanpassad offentlig upphandling.

 

Nationell upphandlingsstrategi (pdf), Regeringskansliet, 2016.
Strategin vänder sig i första hand till statliga myndigheter men regeringen hoppas att även kommuner och regioner vill använda den som riktmärke vid framtagande av egna styrande dokument.

 

Nya lagar om offentlig upphandling, Cirkulär 2008:2 (Pdf), Sveriges Kommuner och Landsting.

Not 1
I tidigare LOU (2007:191) angavs i 6 kap 7 § att den upphandlande myndigheten fick använda detaljerade specifikationer, eller vid behov delar av dessa, som fastställts för miljömärken. Detta har omformulerats i nya LOU.

 

 

Not 2
Om krav ställs på att leverantörerna visar upp ett intyg, utfärdat av ett oberoende organ, om att leverantören följer vissa miljöledningssystem eller miljöledningsstandarder, ska myndigheten precisera kraven genom att hänvisa till EMAS eller andra erkända miljöledningssystem enligt 15 kap 15 § LOU.

Artikelfakta
Dokumenttyp: Text
Källa: Lasses lathund
Publicerad av:Lasse Lind
Uppdaterad: 10 jan 2020
Kontakt:
FMH Forum Miljö & Hälsa e-post: info@fmh.se Telefon: 08-556 00 185
Omdöme: Bra
Ge oss din åsikt om artikeln.