Justering av protokoll
Sammanfattning: Justering av nämndprotokoll ska ske senast 14 dagar efter sammanträdet. Ett delegationsbeslut anses justerat när nämndprotokollet från det sammanträde då det anmälts till är justerat. I brådskande fall kan beslut justeras omedelbart vid sammanträdet.

Justering av nämndprotokoll

Justering av nämndens protokoll ska ske senast 14 dagar efter sammanträdet (6 kap 35 § kommunallagen (2017:725) (KL) där det hänvisas till 5 kap 69 § och 8 kap 12 § KL).

 

Sättet för justering bestäms av fullmäktige (i nämndens reglemente). Normalt innebär justering underskrift på protokollets första sida (försättsblad) av ordförande, den ledamot som vid sammanträdet utsågs till justeringsperson och av sekreteraren, och därtill ordförandens och justeringspersons signatur på varje sida av protokollet.

 

Justering av ett delegationsbeslut

Ett delegerat beslut ska vanligen bara skrivas under av den som fått delegation att fatta beslutet. Beslutet anses justerat när nämndprotokollet från det sammanträde där delegationsbeslutet anmäldes har blivit justerat.

 

Ett alternativt förfarande är delegationsprotokoll som justeras, och med bevis om justering som anslås. Observera att tidpunkten för anslag av bevis om justering endast är av intresse för att fastställa överklagningstiden om beslutet kan överklagas som laglighetsprövning. För delegerade beslut som avser myndighetsutövning ska överklagandet ha inkommit inom tre veckor från den dag då klaganden fått del av beslutet.

 

Omedelbar justering

I brådskande fall kan beslut justeras omedelbart vid sammanträdet. Ett färdigt beslutsförslag ska då finnas och det omedelbart justerade protokollet bör skrivas under på själva sammanträdet av ordföranden och justeringsperson. Det ska framgå av protokollet att det är omedelbart justerat. Regler om detta bör tas med i nämndens reglemente.

 

Tillkännagivande av justering på kommunens anslagstavla

Senast andra dagen efter det att protokollet har justerats ska justeringen tillkännages på kommunens anslagstavla (8 kap 12 § KL). Anslagstavlan ska enligt nya kommunallagen finnas på kommunens webbplats.

 

Av tillkännagivandet ska det framgå var protokollet finns tillgängligt samt vilken dag det har tillkännagetts. Tillkännagivandet får inte tas bort från anslagstavlan före överklagandetidens utgång. Se artikeln Överklagande - Laglighetsprövning.

 

 

Mer information: 

Beslutsfattandet (Kunskapsbanken)

 

Kommunal nämndadministration - Litteratur (Kunskapsbanken)

Artikelfakta
Dokumenttyp: Text
Källa: Lasses lathund
Publicerad av:Lasse Lind
Uppdaterad: 27 sep 2018
Kontakt:
FMH Forum Miljö & Hälsa e-post: info@fmh.se Telefon: 08-556 00 185
Omdöme: Bra
Ge oss din åsikt om artikeln.