Protokollföring
Ämnesområde/URL:  Myndighetsutövning > Formalia kring nämndsammanträden
Sammanfattning: Protokollet ska alltid innehålla uppgifter om bland annat vilka ledamöter och ersättare som närvarat och vilka ärenden som handlagts. Därutöver är det brukligt att ta med även en del andra uppgifter i protokollet.

Lagkrav på nämndens protokoll

Regler för nämndprotokoll finns i 5 kap. 65-67 och 69 §§ kommunallagen (KL), 6 kap 35 § och 8 kap. 12 § KL.

 

Ordföranden ansvarar för protokollföringen av nämndens protokoll.

 

Protokollet ska redovisa vilka ledamöter och ersättare som tjänstgjort och vilka ärenden som handlagts.

 

För varje ärende ska alltid redovisas (5 kap, 67 § KL): 

  1. Vilka förslag och yrkanden som lagts fram och inte tagits tillbaka.
  2. I vilken ordning ordföranden har lagt fram förslag till beslut.
  3. Genomförda omröstningar och resultatet av dem.
  4. Vilka beslut som har fattats.
  5. Vilka ledamöter som har deltagit i besluten och hur de har röstat vid öppna omröstningar.
  6. Vilka reservationer som har anmälts mot besluten.

 

Ytterligare uppgifter kan behövas och brukar tas med i protokollet, vissa är, beroende på omständigheterna, obligatoriska (listan är inte uttömmande):

 

a. Vilka övriga som varit närvarande.

b. Vem som varit sekreterare.

c. Tid och plats för justering, och vem som utsetts till justeringsman.

d. Vilken tid sammanträdet pågått, och på vilken plats.

e. Ärendens diarienummer.

f. Vilka som ska delges beslutet (till exempel genom att deras namn anges i marginalen).

g. Upplysning om hur man överklagar, om det är ett beslut som kan överklagas och gått den berörde emot (33 § förvaltningslagen, FVL). Kallades tidigare besvärshänvisning.

h. Det ska anges om någon varit jävig och därför inte deltagit i, och då inte heller närvarit vid, handläggning av ett ärende.

i. Motivering av beslut, ska finnas om beslutet kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt (vissa undantag finns), 32 §, FVL).

j. Angivande av lagrum (författning och paragraf) för ett beslut.

k. Uppgift om att kommunikation skett, och vilka synpunkter som framförts av den berörde, och vilka överväganden nämnden gjort med anledning av detta (25 § FVL).

 

Protokollet ska justeras senast fjorton dagar efter sammanträdet på det sätt som fullmäktige har bestämt (i nämndens reglemente) (5 kap, 69 § KL). Läs mer i artikeln Justering av protokoll.

 

 

Mer information: 

Kommunal nämndadministration - Litteratur (Kunskapsbanken)

Artikelfakta
Dokumenttyp: Text Källa: Lasses lathund
Publicerad av: Lasse LindUppdaterad: 27 sep 2018
Kontakt: FMH Forum Miljö & Hälsa e-post: info@fmh.se Telefon: 08-556 00 185
Omdöme: Bra