Överklagande enligt förvaltningslagen
Sammanfattning: Artikeln behandlar överklagande enligt förvaltningslagen. Ett överklagande kan bli aktuellt för de flesta beslut som fattas av en kommunal nämnd, däremot inte fullmäktigebeslut som endast kan prövas genom laglighetsprövning.

Överklagande enligt förvaltningslagen (FVL) kallades tidigare förvaltningsbesvär.

 

Allmänt om överklagande

Bestämmelserna om överklagande finns i huvudsak i 40-48 §§ FVL.

 

Ett överklagande kan bli aktuellt för de flesta beslut som fattas av en kommunal nämnd, däremot inte fullmäktigebeslut som endast kan prövas genom laglighetsprövning.

 

Det står i respektive författning vilken myndighet som är överklagningsinstans.

 

Hur går överklagande till?

Rätt att överklaga har den som beslutet angår, om beslutet har gått honom eller henne emot. (inte som vid laglighetsprövning bara kommunmedlemmar).

 

Överklagandetiden är tre veckor sedan man fått del av beslutet.

 

Nämndens prövning av överklagandet

Överklagandet ska inlämnas till den nämnd som fattade beslutet. Nämnden ska avgöra om överklagandet kommit in i tid. Har skrivelsen kommit in för sent ska nämnden avvisa den (med vissa undantag). Ett sådant avvisningsbeslut kan överklagas (45 § FVL).

 

Nämnden ska även ta ställning till om beslutet ska omprövas om det visat sig vara uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning (38 §). I sådana fall ska beslutet ändras om det kan ske utan någon form av utredning och utan att det blir till nackdel för någon enskild part.

 

Kan en sådan ändring vara till nackdel för någon annan part ska nämnden inte ändra sitt beslut. Om omprövning inte är aktuell och om överklagandet kommit in i rätt tid ska nämnden sända överklagandet vidare. Nämnden kan inte behålla ärendet medan man funderar på om omprövning eventuellt ska ske.

 

Observera dock att ett beslut som har överklagats inte får ändras om överklagandet redan har överlämnats till den högre prövningsinstansen (39 §).

 

Om omprövning inte är aktuell och om överklagandet kommit in i rätt tid ska nämnden sända överklagandet vidare. Nämnden kan inte behålla ärendet medan man funderar på om omprövning eventuellt ska ske.

 

Om en myndighet ändrar ett beslut som har överklagats, ska den överlämna även det nya beslutet till överinstansen. Överklagandet ska då anses omfatta det nya beslutet.

 

Innan överklagande kommit in

OBS att nämnden också får ändra beslut innan ett överklagande kommit in om den anser att beslutet är felaktigt på grund av att det har tillkommit nya omständigheter eller av någon annan anledning. Ett beslut som till sin karaktär är gynnande för någon enskild part får dock ändras till den enskildes nackdel bara under vissa speciella omständigheter (37 §).

 

Vid uppenbara skrivfel, räknefel eller något annat liknande förbiseende får beslutet också rättas (36 §).

 

Överinstansens åtgärder (47-48 §)

Överinstansen prövar frågor om att avvisa ett överklagande på någon annan grund än att det har kommit in för sent.

 

Om ett överklagande felaktigt har getts in till överinstansen, ska den myndigheten vidarebefordra överklagandet till beslutsmyndigheten och samtidigt ange vilken dag som överklagandet kom in till överinstansen.

 

Överinstansen får bestämma att det överklagade beslutet tills vidare inte ska gälla (inhibition). 

 

När beslut får verkställas

Ett beslut som får överklagas inom en viss tid får verkställas när överklagandetiden har gått ut, om beslutet inte har överklagats (35 §).

 

Vissa beslut får alltid verkställas omedelbart, om besluten gäller:

  • anställningar
  • tillfälliga beslut
  • en vid eller obestämd krets har rätt att överklaga eller
  • om ett väsentligt allmänt eller enskilt intresse kräver att beslutet verkställs.

Det sistnämnda fallet bör tillämpas med försiktighet enligt lagtexten.

 

Övriga upplysningar:

 

Första överklagandeinstans för beslut fattade av kommunal nämnd är i allmänhet länsstyrelsen, med förvaltningsrätten som andra instans. Det gäller bland annat mål enligt plan- och bygglagen och livsmedelslagen.

 

För att få överklaga förvaltningsrättens beslut till kammarrätten krävs prövningstillstånd. Reglerna ändrades 1996, tidigare var kammarrätten andra instans.

 

I allmän förvaltningsdomstol (förvaltningsrätt, kammarrätt) liksom i mark- och miljödomstol tillämpas en tvåpartsprocess: Om en enskild överklagar en förvaltningsmyndighets beslut ska den myndighet som först beslutade i saken vara den enskildes motpart.

 

Så kallade råd är inte beslut och kan inte överklagas. Dock, om till exempel klagomål på störningar framförts av grannar till en verksamhet, och myndighetens åtgärd då blev att ge råd till verksamhetsutövaren bör grannarna vid missnöje med detta kunna överklaga. Att ge råd som kan uppfattas som beslut ska dock undvikas.

 

Mer information:

Överklagandeinstanser i miljöbalken (Kunskapsbanken)

 

Överklagande - Laglighetsprövning (Kunskapsbanken)

Artikelfakta
Dokumenttyp: Text
Källa: Lasses lathund
Publicerad av:Lasse Lind
Uppdaterad: 29 jun 2018
Kontakt:
FMH Forum Miljö & Hälsa e-post: info@fmh.se Telefon: 08-556 00 185
Omdöme: Bra
Ge oss din åsikt om artikeln.